Blog

Inwestycje Zwiększające Konkurencyjność – najczęstsze pytania i odpowiedzi

Inwestycje zwiększające konkurencyjność - pytania i odpowiedzi

Jakie możliwości daje dofinansowanie dla rolników w 2024 roku? Program Inwestycje Zwiększające Konkurencyjność oferuje dofinansowanie dla rolników, którzy chcą rozwijać swoje gospodarstwa, w szczególności w zakresie produkcji ekologicznej (obszar B) i przechowywaniu/przygotowaniu produktów do sprzedaży (obszar C).

Szczegółowe informacje na temat programu oraz jego wymagania można znaleźć na naszej stronie – kliknij tutaj. W artykule przygotowaliśmy odpowiedzi na 15 najczęściej zadawanych pytań, które rozwiewają wątpliwości związane z tym programem.

Jakie pytania znajdziesz w artykule?

  1. Jak obliczana jest wielkość SO i powierzchnia gospodarstwa?
  2. Jak udokumentować przychód ze sprzedaży ekologicznej?
  3. Czy w obszarze C do obliczania wielkości można uwzględnić całe gospodarstwo (posiadam również bydło) przy zakupie suszarni do zboża?
  4. Czy można otrzymać dotację na budowę magazynu na zboże w obszarze C?
  5. Jakie dokumenty są potrzebne przy modernizacji budynków?
  6. Czy w przypadku budowy obory z obszaru B, zwierzęta również mają znajdować się w ekologii? Czy wystarczy 80% użytków w systemie rolnictwa ekologicznego?
  7. Czy współwłaściciel działki na której ma być stawiany budynek może ubiegać się o dofinansowanie?
  8. Czy można kupić ciągnik rolniczy w obszarze B?
  9. Czy beneficjent musi prowadzić rachunkowość?
  10. Czy w ramach naboru C mogę do przygotowania do sprzedaży zakupić: wagę, linie sortowniczą, wózek widłowy oraz skrzynie?
  11. Czy można uzyskać dofinansowanie na zakup gruntów rolnych?
  12. Aby dostać dodatkowe punkty trzeba uczestniczyć w np. systemie jakości. Jaka musi być powierzchnia np. IPR aby dostać za nią punkty?
  13. Czy możliwa jest wypłata zaliczki w tym programie?
  14. Jakie inwestycje są kwalifikowane w obszarze C?
  15. Jak wygląda punktacja w naborze?

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

1. Jak obliczana jest wielkość SO i powierzchnia gospodarstwa?

Wielkość ekonomiczna gospodarstwa (SO) oraz powierzchni gospodarstwa jest ustalana na podstawie danych z systemu identyfikacji działek rolnych ARiMR. Do obliczenia SO wykorzystywane są współczynniki standardowe dla poszczególnych rodzajów produkcji roślinnej i zwierzęcej, a także rzeczywista powierzchnia użytków rolnych.
Dane te muszą być zgodne z wnioskami o dopłaty bezpośrednie i aktualne na dzień złożenia wniosku.

2. Jak udokumentować przychód ze sprzedaży ekologicznej?

Przychód można udokumentować na podstawie:

  • faktur VAT, VAT RR,
  • umów kupna-sprzedaży,
  • wydrukiem paragonu fiskalnego kas rejestrujących,
  • potwierdzeń przelewów bankowych,
  • ewidencji sprzedaży produktów rolnych.


Ważne jest, aby dokumenty te dotyczyły sprzedaży produktów ekologicznych lub z okresu konwersji, w ciągu maksymalnie 12 miesięcy przed złożeniem wniosku. W przypadku obszaru B wymóg ten wynosi 45 tys. zł, a dla obszaru C – 75 tys. zł.

3. Czy w obszarze C do obliczania wielkości można uwzględnić całe gospodarstwo (posiadam również bydło) przy zakupie suszarni do zboża?

Tak, wielkość ekonomiczna gospodarstwa w obszarze C jest obliczana na podstawie całkowitej produkcji gospodarstwa, zarówno roślinnej, jak i zwierzęcej. Produkcja zwierzęca może więc zwiększyć szansę na uzyskanie dotacji na suszarnię do zbóż.

4. Czy można otrzymać dotację na budowę magazynu na zboże w obszarze C?

Tak, w ramach programu można uzyskać wsparcie na budowę magazynów przeznaczonych do przechowywania produktów rolnych, takich jak zboża, owoce, warzywa, czy mleko, a nawet miód w przedziale 300 000 zł. Warunkiem jest, aby były to produkty przeznaczone na rynek konsumencki. Dofinansowanie pokrywa nie tylko koszty budowy, ale także transport, montaż i inne koszty związane z inwestycją. Budynek musi być z zastosowaniem odpowiednich technologii przechowywania.

5. Jakie dokumenty są potrzebne do złożenia wniosku przy budowie magazynu?

W przypadku budowy magazynu (w zależności od jego wymiarów) potrzebne jest przedstawienie:

  • projektu budowlanego,
  • pozwolenia na budowę lub zgłoszenia robót,
  • kosztorysu inwestorskiego,
  • specyfikacji technicznej,
  • potwierdzenia zgodności inwestycji z planem zagospodarowania przestrzennego.

Dokładny wykaz załączników potrzebny do złożenia wniosku można znaleźć tutaj. Jeśli chodzi o pozwolenie na budowę można je dostarczyć najpóźniej w terminie wezwania do uzupełnienia wniosku, w trakcie weryfikacji formalnej. Późniejsza data na dokumencie nie będzie stanowiła problemu.

6. Czy w przypadku budowy obory z obszaru B, zwierzęta również mają znajdować się w ekologii? Czy wystarczy 80% użytków w systemie rolnictwa ekologicznego?

W dniu złożenia WOPP co najmniej 80% powierzchni UR albo co najmniej 50% powierzchni UR i cała produkcja zwierzęca, której dotyczy operacja, są objęte systemem rolnictwa ekologicznego.

7. Czy współwłaściciel działki na której ma być stawiany budynek może ubiegać się o dofinansowanie?

Tak, współwłaściciel działki może ubiegać się o dofinansowanie, pod warunkiem, że pozostali współwłaściciele wyrażą pisemną zgodę na realizację inwestycji. W takim przypadku wymagane będzie przedłożenie oświadczenia o wyrażeniu zgody na realizacje inwestycji wszystkich pozostały współwłaścicieli nieruchomości (formularz tego oświadczenia będzie załącznikiem do wniosku).

8. Czy można kupić ciągnik rolniczy w obszarze B?

Tak, zakup ciągnika rolniczego jest możliwy w obszarze B, trzeb mieć na uwadze, że pomoc przyznaje się na operacje, która w okresie 5 lat od dnia przyznania pomocy doprowadzi do wzrostu wartości dodanej brutto (GVA) w gospodarstwie co najmniej o 10% w odniesieniu do roku wyjściowego. Ciągnik można sfinansować tylko w ramach obszaru B.

9. Czy beneficjent musi prowadzić rachunkowość?

Tak, jednym z wymogów programu jest prowadzenie uproszczonej rachunkowości. Beneficjenci pomocy zobowiązani będą do prowadzenia w gospodarstwie od dnia przyznania pomocy, co najmniej ewidencji przychodów i rozchodów oraz zdarzeń o charakterze niefinansowym przy pomocy narzędzia do oceny ekonomicznej gospodarstwa lub w ramach Polskiego FADN/FSDN, lub prowadzenia ewidencji na podstawie odpowiednich przepisów (księgi rachunkowej lub księgi przychodów i rozchodów wraz z ewidencją zdarzeń o charakterze niefinansowym prowadzoną przy pomocy narzędzia do oceny ekonomicznej gospodarstwa.

10. Czy w ramach naboru C mogę do przygotowania do sprzedaży zakupić: wagę, linie sortowniczą, wózek widłowy oraz skrzynie?

Inwestycje w obszarze C dotyczące zakup nowego sprzętu muszą służyć do przygotowywania, przechowywania, czyszczenia, sortowania, kalibrowania, konfekcjonowania produktów rolnych do sprzedaży. Należy skupić się na sprzętach bezpośrednio związanych z ww. działaniami czy procesami. Waga czy linia produkcyjna wpisują się w te kryteria. wózki widłowe pomimo, ich przydatności w gospodarstwie przy przechowywaniu, pakowaniu – nie będą kwalifikowane, ponieważ nie są związane bezpośrednio z przechowywaniem produktu rolnego. Skrzyniopalety mogą być dofinansowane jeżeli są elementem operacji o charakterze budowlanym.

11. Czy można uzyskać dofinansowanie na zakup gruntów rolnych?

W obszarze B do wsparcia kwalifikują się koszty zakupu gruntu – do wysokości 10% kosztów kwalifikowanych operacji w przypadku operacji polegającej na budowie budynku inwentarskiego (jako firma pomożemy z wyliczeniem tych wartości).

12. Aby dostać dodatkowe punkty trzeba uczestniczyć w np. systemie jakości. Jaka musi być powierzchnia np. IPR aby dostać za nią punkty?

Regulamin nie określa jaka powierzchnia musi być objęta IPR. Należy pamiętać, że punkty są przyznawane, jeżeli rolnik uczestniczy w systemie jakości co najmniej od dnia złożenia wniosku i operacja dotyczy produkcji objętej tym systemem jakości. Certyfikat o tym poświadczający musi być aktywny przez 5 lat (okres trwałości projektu).

13. Czy możliwa jest wypłata zaliczki w tym programie?

Tak, istnieje możliwość wypłaty zaliczki, która wynosi do 50% przyznanego dofinansowania, jeżeli wnioskodawca wystąpił o przyznanie i wypłatę zaliczki we wniosku. Warunkiem wypłaty zaliczki jest wniesienie przez beneficjenta zabezpieczenia zaliczki w formie weksla niezupełnego (in blanco).

14. Jakie inwestycje są kwalifikowane w obszarze C?

Maksymalna wysokość pomocy na jednego beneficjenta i na jedno gospodarstwo w obszarze C wynosi 1 300 000 zł, przy czym:

  1. 1 mln zł – w przypadku inwestycji polegających na budowie lub modernizacji budynków do przechowywania owoców/warzyw z zastosowaniem odpowiednich technologii przechowywania,
  2. 300 tys. zł na inne inwestycje niż wymienione w pkt 1 związane z obszarem C np. zakup sortowników, myjek do warzyw, opryskiwaczy.

15. Jak wygląda punktacja w naborze?

Warunkiem ubiegania się o pomoc jest uzyskanie co najmniej 4 punktów.

  • Operacja obejmuje inwestycję, która przyczynia się do poprawy jakości produkcji – przyznaje się 3 punkty,
  • Rolnik bierze udział w określonej formie współpracy (grupa producentów rolnych, organizacja producentów, spółdzielnia, klaster) – przyznaje się 2 punkty.
  • Operacja obejmuje inwestycję, która jest innowacyjna lub dotyczy rozwiązań cyfrowych – przyznaje się 3 punkty,
  • Operacja obejmuje inwestycję dotyczącą bezpiecznego dla konsumenta i efektywnego przedłużania trwałości produktów, przechowalnictwa lub lepszego przygotowania do sprzedaży – przyznaje się 3 punkty,
  • Operacja dotyczy ekologicznej produkcji zwierzęcej – przyznaje się 2 punkty.

Podsumowanie

Jeśli interesuje Cię program Inwestycje Zwiększające Konkurencyjność, warto zadbać o prawidłowe przygotowanie dokumentacji. Firma eDotacje oferuje kompleksową pomoc w opracowaniu wniosków, kosztorysów i innych niezbędnych załączników.

Więcej informacji znajdziesz na naszej stronie – kliknij tutaj. Skontaktuj się z nami, by maksymalnie zwiększyć swoje szanse na dofinansowanie!

Obserwuj:

Inne Wpisy

Skontaktujemy się najszybciej jak tylko będzie to możliwe

Szybki kontakt

” Masz wszystkie możliwe powody, by spełnić swoje największe marzenia.

Wyobraźnia plus innowacja jest równa realizacji. ” 

– Denis Waitley

DOTACJE 

SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ,

ul. L. Mieczkowskiego 25 lok.14, 07-300 Ostrów Mazowiecka, REGON: 520963523,

NIP: 7591754727,

KRS: 0000944913,

Kapitał zakładowy: 5 000,00 zł, Sąd Rejonowy w Białymstoku

Kontakt

Solverwp- WordPress Theme and Plugin

Wypełnij formularz, abyśmy mogli się z Tobą skontaktować i porozmawiać o możliwościach dofinansowania.

* pola obowiązkowe

Przesyłając formularz, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od DOTACJE Sp. z o.o. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.

DO usłyszenia!

Młodszy Specjalista
ds. Sprzedaży (B2B)

Stanowisko: Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży (B2B)
Lokalizacja: Praca stacjonarna, Ostrów Mazowiecka
Wymiar czasu pracy: Pół etatu (4 godziny dziennie, elastycznie, z perspektywą zwiększenia liczby godzin w miarę rozwoju stanowiska)

Opis stanowiska:

Szukamy energicznej, otwartej osoby, która dołączy do naszego zespołu w eDotacje. Na tym stanowisku będziesz odpowiedzialny za kontakt telefoniczny z klientami B2B, obsługę systemu CRM oraz współpracę z zespołem nad ulepszaniem procesów sprzedaży. Jeśli lubisz rozmowy z ludźmi, potrafisz organizować swoją pracę i jesteś gotowy/a do nauki, to stanowisko jest dla Ciebie!

Zakres obowiązków:

- Kontakt telefoniczny z klientami, którzy sami zgłosili zainteresowanie naszymi usługami
- Prowadzenie korespondencji mailowej
- Weryfikacja potrzeb klientów i przekazywanie trudniejszych spraw. do specjalisty
- Obsługa i aktualizacja systemu CRM
- Współpraca z zespołem nad usprawnianiem procesów sprzedażowych
- Możliwość występowania w krótkich filmikach marketingowych (materiały promocyjne i edukacyjne)

Wymagania:

- Podstawowa obsługa komputera (CRM, arkusze Google)
- Komunikatywność, otwartość i elastyczność w kontaktach z różnymi typami klientów (głównie przedsiębiorcy, rolnicy)
- Chęć nauki i rozwijania umiejętności sprzedażowych
- Samodzielność w organizacji pracy
- Mile widziane doświadczenie w sprzedaży telefonicznej lub obsłudze klienta oraz prawo jazdy

Oferujemy:

- Pracę w małym, wspierającym zespole
- Luźną, ale profesjonalną atmosferę pracy
- Szkolenia i możliwość rozwoju
- Elastyczne godziny pracy (zaczynamy od 4 godzin dziennie, z perspektywą zwiększenia liczby godzin w miarę rozwoju stanowiska)

Jeśli szukasz pracy w zgranym zespole i chcesz rozwijać się w dynamicznie rosnącej firmie, to stanowisko jest dla Ciebie!

Prześlij swoje CV na adres: biuro@edotacje.com.pl. W treści wiadomości napisz kilka słów o sobie i swoim dotychczasowym doświadczeniu – czekamy na Twoją aplikację.